11 January 2014

Cerita Aliff dan sekolah

Sekarang on the way balik Johor...esok ada sedara kawen...budak-budak pun tengah tido...dapat la nak update blog ni tapi tengah fikir nak cita pasal apa...hehhh

Ok dah dapat! Heheeh...cita pasal Aliff la...baru-baru masuk sekolah kan jadi macam banyak je nak cita...heheheh

Aliff kitorang daftar kan dia kat Tadika PASTI As-syakirin kat area umah aku...ada yang tanya nape PASTI? aku pun memula tak pasti nape hantar pasti...hahahha...kalau bole nak lah hantar kat little caliph ke smart reader ke kan...tapi tempat-tempat tu kalo dah habis tengah hari nanti nak kena amik and hantar Aliff ke taska pulak...pastu harga pun agak mahal berbanding PASTI ni...kalo kat PASTI, lepas diorang habis kat kelas terus transit kat tempat tu jugak sampai petang...so tak yah la aku or suami nak kene keluar untuk amik and hantar ke tempat lain pulak...and lagi satu PASTI ni kan macam lebih kepada keagamaan...mestilah kita nak terapkan ilmu agama kat anak-anak kan...masa kecik-kecik ni lah aku rasa bagus untuk ajar dia ilmu agama macam solat, mengaji dan yang sewaktu dengannya...hehehe...tapi ada niat jugak macam nak hantar Aliff ke little caliph InshaAllah. ..kalo keadaan mengizinkan :)

Bila aku cita kat mak aku yang Aliff nak sekolah, mak aku gelak je...hahah...mak aku tau Aliff macam mana kan...Aliff ni aku tengok kalo dia suka satu benda tu, benda tu je la yang dia fokus and amik tau...kalo tak minat langsung dia tak hirau kan...Hurmmm

Haritu masa nak belikan dia kasut bukan main excited lagi...pastu g kedai kasut and suruh la dia try kasut tu...habis satu kedai dia lari dengan kasut yang dia try tu...huhuhu...apak dia geleng kepala je la...macam mana lah nanti masa kat sekolah tu...heheh...beg dah beli awal...excited tak aku?? awal tu belikan Aliff beg...ala tu pun kirim kat adik aku masa dia g vietnam...tu yang terbeli awal...hehehhe

Sepatutnya PASTI daftar 2hb tapi ada sebab tak dapat dielakkan pandaftaran ditunda ke 6hb...nasib baik bagitau awal sebab aku dah apply cuti untuk 2hb and 3hb...so sempatlah tukar cuti tu...masa hari first tu aku terbangun lambat...hehehe...aku cas hp kat luar so memang tak dengar la bunyi alarm...heheh sian Aliff hari first dah datang lewat...so terlepas untuk dia beratur and bila cikgu panggil nama dia, kakak ipar aku cakap Aliff tak sampai lagi...heheh...oh ya anak abang aku aka cousin Aliff pun sekolah yang sama and dapat satu kelas lagi...so lega la sebab atleast ada lah yang diorang kenal kan...nanti takde lah takut sangat :)

Masa sampai tu bebudak semua dah masuk kelas tapi mak bapak ramai la kat luar...sampai je aku terus jumpa cikgu and cikgu tunjuk kan kelas Aliff...tapi lepas hantar Aliff ke kelas terus cikgu suruh keluar sebab dia nak kunci pagar...cikgu suruh tunggu kat luar...hurmmm tak dapat nak tengok Aliff kat kelas macam mana...heheh...so lepas bayar yuran transit kitorang balik rumah dulu sebab pukul 10.30am baru diorang habis kelas...ok masa hantar Aliff kat kelas sempat jugak intai kat tingkap sebelum keluar...tengok dia ok je tak nangis cuma muka tu nampak takut-takut...ye lah first day la katekan...heheh

Pukul 10.00am lebih aku g tadika semula...tengok bebudak dak duduk kat luar kelas tapi masih dalam kawasan pagar...diorang duduk untuk tunggu parents datang amik bagi yang tak transit...tapi yang transit pun parents kena datang untuk perkenalkan anak masing-masing.. ye la ramai kot nanti kalo tak kenal susah plak cikgu kan...so masa aku sampai abang and kakak ipar aku dah samapi...dia dah amik insyirah...abang aku cakap dia nak amim Aliff tapi Aliff tak mau pergi...heheh...dia nak tunggu ibu and apak dia jugak...jadi aku g la amik dia masa tu tengah duduk tunggu aku...pastu bawak dia g kat tempat transit masa aku amik tu langsung tak nak lepas dari aku...takut aku tinggalkan lagi agaknya...dah tanya sikit-sikit aku biar dia tengok-tengok kat dalam...pastu aku tengok dia berkenan dengan gambar-gambar haiwan yang cikgu tampal kat dinding sekolah...so aku pun tinggalkan dia and g bayar yuran transit...lepas bayar tu aku dengar ada budak menangis...bila aku tengok Ya Allah Aliff yang nangis...dia meronta-ronta nak keluar...mungkin dia ingat aku datang nak amik dia...huhuhu...masa tu sebak gak la tapi kakak ipar and suami aku cakap biarkan je...biar cikgu handle...hurmmm nasib baik tak lama dengar dia menangis...bila da ok semua baru kitorang balik

Petang masa amik Aliff, sempat la tanya-tanya kat cikgu macam mana dia kat sekolah...so far cikgu cakap ok je...makan, tidur, main semua ok je...cuma tadi je la nangis kejap masa aku ada...bila dengar tu rasa lega...heheh

Ok itu first day Aliff kat sekolah...heheh panjang lebar kan...excited cita pasal anak kan...sekarang nak sambung hari seterusnya dia kat sekolah...hehehe

Hari kedua tu aku tak dapat nak amik Aliff sebab outstation ke PD...sampai kat opis pun da lambat...dalam pukul 6.00pm lebih jugak la...so suami aku dah amik dulu...siap amik insyirah, qausar and amar sekali...heheh dah macam van sekolah kan...memang selalu camtu kalo sape balik awal amik anak-anak dulu mesti amik sekali budak-budak lain...eh maksud aku anak aku, anak abang aku and anak adik aku...heheh tempat sama kan ape salahnya amik sekali...Aliff sama tempat ngan insyirah, qausar satu tempat dengan amar :)

Ok ok sampai rumah kakak ipar aku cakap insyirah mengadu yang Aliff koyakkan homework yang cikgu suruh buat...hahaha...kelakar dengar...insyirah punya homework cantik je dia kaler...hehehe...Aliff macam tak kesah je bila kitorang tanya...dia sibuk main je...hehehe...sabar je la...hari ketiga pulak insyirah tunjuk homework dia...siap bertanda ade bintang and ada nama...bila tanya Aliff punya cari punya cari kat dalam beg takde...pastu terperasan pulak kertas kat kocek depan beg dia...bila tengok homework yang cikgu bagi dia renyuk-renyukkan pastu takde tanda and nama...maksudnya dia tak hantar homework dia tu...aduhaiiii Alifff...macam mana lah dia kat sekolah tu...main je ke yang dia fikir...huhuhu...risau jugak...tapi takpelah mungkin budak-budak lelaki memang camtu agaknya...tak berapa nak fokus and asik main je...hurmmm

Tapi yang bagusnya Aliff ni bila kejut suruh bangun takde lah liat sangat nak bangun and kalo suruh mandi pagi-pagi tu dia ok je...takde lah nangis tak nak mandi...heheh...so nak siapkan dia pagi-pagi takde masalah :)









Di atas sekitar gambar Aliff nak pergi sekolah and di sekolah...gegirl yang comey lote tu la cousin Aliff, Insyirah...comey kan...hehehe...oh ya budak opis pun ada hantar anak dia kat PASTI yang sama denga Aliff and Insyirah...Akid and Adib namanya tapi tak sempat nak amik gambar diorang berempat...heheh...kakak ipar aku cakap Aliff, Insyirah and Akid satu kelas...Adib plak kelas lain...kalo semua satu kelas kan seronok..heheh

Ok la untuk anak ibu Aliff sayang belajar rajin-rajin ye sayang...harap lepas ni Aliff lebih fokus masa belajar...jadi anak yang soleh dunia akhirat...aminnn :)

Psssttt....macam lah Aliff baca kan...heheh...tapi harap bila besar Aliff baca entry ni Aliff tau yang ibu sentiasa doakan yang terbaik untuk Aliff and Qausar :)

Ok la jam pun da menunjukkan pukul 4:07am...heheh selamat pagi uols :)

Daaaaa :)


10 comments:

  1. alololo comei nya.semoga rajin2 ke sekolah ye syg.aah,little caliphs mahal sket kan.xpe lah.nt kalo ok dh ke school.leh hantar LC lak.

    ReplyDelete
  2. assalam. alahai suwitnye aliff. belajar rajin2 yer;)

    ReplyDelete
  3. Saya pun plan nak hantar twins pergi Pasti nanti..mgkn tengah tahun ni... or next year..sebab twin masih berpampers lg..baru nak masuk 3 tahun

    ReplyDelete
  4. Aliff pun berpampers gak rizziela...tp kalo kat sekolah cikgu tak pakaikan...pagi-pagi g sekolah uyah pakaikan sebab takut pagi2 kan sejuk nnt terkucil pulak tapi kalo balik aliff tak pakai pampers...aliff pun baru je masuk 3tahun...tapi kalo ikut takut dah 4 tahun la...hehe

    ReplyDelete
  5. kalau duduk Kajang utama lagi, maybe nanti hantar keisha kt Pasti jugak kot..tu yg dekat n mudah kan uyah..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah kalo dari umah hana lagi dekat kan...hehhe

      Delete
  6. kalau duduk kt KU lagi, maybe nk hantar keisha kat Pasti jugak kot..tu yg mudah n dekat kan uyah :)

    ReplyDelete